Geoblog.pl    wojtan    Podróże    Dookola Azji    z koniecznosci

Kambodża
Kambodża, Phnom Penh
Przejechano 19639 km

Koniecznosc odebrania wizy tajskiej zmusila nas do powrotu.
W reke dostaniemy je dopiero ok. 15-16, wiec w sloncu kierujemy sie do Toul Sleng - miejsca kazni utworzonego przez Czerwonych Khmerow (w bylej szkole).
Biedna dzis Kambodza, wieki temu mlekiem i miodem splywala...
Po pelnych chwaly i sukcesow rzadach angkorskich wladcow, panstwo Khmeow przechodzilo z rak do rak przez nastepne stulecia (od XII do XIXw.). Na poczatku II polowy XIX wieku Francuzi podporzdkowuja sobie Kambodze - podobnie dzieje sie w przypadku Laosu i Wietnamu. Lat 50-te XX wieku przynosza krajowi wyzwolenie (powstania wzniecane przez Wolnych Khmerow). Pomimo rozgardiaszu, nastepne kilkanascie lat to okres prosperity, wyjatkowej dla regionu - oslabionego i nekanego konfliktami. Po wybuchu Wojny Wietnamskiej przez Kambodze dostarczano zaopatrzenie dla komunistycznego Vietcongu, co bylo bezposrednia przyczyna zamachu stanu dokonanego przez narodowcow z Lon Nolem na przedzie (inspirowanego przez USA).
Do przewrotu Czerwonych Khmerow kraj pograzony jest w walkach i wyniszczany przez systematyczne bombardowania. Rzady wojskowych nie przypadly ludowi do gustu co ulatwilo dojscie do wladzy Pol Potowi i jego czerwonej brygadzie.
Dla mieszkancow Kambodzy rozpoczal sie koszmar. Masowe przesiedlenia wyludnily miasta, ogromna ilosc ludzi stracono lub umieszczano w wiezieniach (na podstawie fikcyjnych dowodow i donosow). Dyktator ponosi odpowiedzialnosc za smierc ponad 1500000 osob - 20% ludnosci kraju. Pod koniec 78 roku wietnamskie wojska wkroczyly do kambodzy obalajac rezim Pol Pota.
Wrazenia po wyjsciu z muzeum zmuszaja do chwilowego odpoczynku i refleksji.
Przechodzac korytarzami do kolejnych pomieszczen i blokow, mozna sobie latwo wyobrazic masakryczne sceny jakie mialy tu miejsce tak niedawno.

Biegniemy do ambasady - wizy czekaja.
Do palacu krolewskiego, zdolalismy jedynie zagladnac(.